هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند
سرخط خبرها

انتقال پادگان ارتش مشهد در کش‌و‌قوس گروکشی 

  • کد خبر: ۹۹۲۹۱
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
انتقال پادگان ارتش مشهد در کش‌و‌قوس گروکشی 
احمد نوروزی، شهردار اسبق مشهد از مشکلات جابه‌جا‌نشدن پادگان پس از ۱۲ سال می‌گوید.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی قانون فروش و انتقال پادگان‌های نیرو‌های مسلح به خارج از شهر را تصویب و ابلاغ کرد، اما اجرای این قانون در موضوع انتقال پادگان ارتش از مشهد ۱۲‌سال است که در کش و قوس قرار دارد و همواره در دوره‌های اخیر مدیریت شهری، برای اجرای آن در تلاش کرده است.

چندی پیش نیز شهردار مشهد در جلسه شورای اداری استان از حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درخواست کرد تا برای حل این مشکل قدیمی چاره اندیشی کرده و این پرونده در مدت کوتاهی به نتیجه برسد، ضمن اینکه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح نیز فصل الخطاب این داستان باشد. پس از آن به دستور رئیس قوه قضاییه مقرر شد تا موضوع زمین‌های ارتش ظرف یکی دو ماه آینده توسط سازمان قضایی با جدیت پیگیری و حل شود.

با این حال مسئله پیگیری برای انتقال پادگان مشهد فقط مربوط به همین دوره مدیریت شهری نیست و شهردار اسبق مشهد با بیان اینکه همیشه گروکشی برای تحقق جابجایی پادگان در جریان بوده است، افزود: بر طبق توافقات باید خیابان حد فاصل شهید نامجو و سردادور به علاوه دو قسمت از پادگان ارتش بازگشایی شود.

احمد نوروزی در گفتگو با خبرنگار ما درباره سرگذشت جابه جایی و انتقال پادگان مشهد گفت: موضوع انتقال پادگان‌ها از داخل شهر‌ها قانون کلی است که باید اجرایی شود. اجرای این قانون به ویژه در مشهد در بستر عملیاتی بسیار سخت و کُند پیش رفت.

زیان لشکر از منتقل نشدن پادگان

او با اعلام اینکه خود لشکر نیز از موضوع عملیاتی نشدن این قانون متضرر شد، افزود: در هر شهری که موضوع انتقال پادگان سرعت گرفت، متولیان اجرایی توانستند اعتبارات لازم را دریافت کنند و ساخت و ساز خود را به سرانجام برسانند.

وی ادامه داد: در مشهد هم توافقات اولیه انجام شد و زمین پادگان جدید را تحویل گرفتند، اما بیشتر از بحث اجرایی، موضوع چگونگی اجرای توافقات مد نظر است. البته لشکر بالاخره مکان جدید را گرفت و ساخت و ساز‌های زیادی را هم انجام داده است.

بهانه‌هایی برای اجرایی نشدن توافق

نوروزی بیان کرد: بر اساس توافقات انجام شده قرار بود قسمتی از پادگان در خدمت شهر باشد و قسمتی از آن با کاربری انتفاعی برای خود لشکر باقی بماند. توافقات این موضوع در دوره‌های گذشته صورت گرفته، اما نمی‌دانم چرا به طور کامل اجرایی نشده است و هر سال بهانه‌هایی برای تحقق این هدف بیان می‌شود.

توافقاتی که عملیاتی شد

نوروزی افزود: در دوره‌ای که شهردار مشهد بودم پیگیری‌هایی برای انتقال پادگان انجام شد، اما در آن زمان قوانین حاکمیتی برای اجرا تصویب نشده بود، در عین حال در آن دوره با نیرو‌های مسلح توافقات درون شهری داشتیم که از جمله آن بازگشایی بولوار شهید کلانتری بود.

وی اظهار کرد: در توافقی دیگر با ارتش نیز درباره پایانه مسافربری عقب نشینی صورت گرفت و پادگان برونسی سپاه نیز عقب نشینی داشت. همه این موارد براساس توافقات شهری بود، اما توافقات کلان در آن مقطع به طور قانونی انجام نشد، چون در آن دوره موضوع مکان یابی مطرح بود که سال‌ها بعد جانمایی مکان صورت گرفت و به ارتش واگذار شد.

شهردار پیشین مشهد ادامه داد: احداث پادگان جدید چندین سال است که شروع شده و اکنون نیرو‌ها در آنجا مستقر هستند. در دوره قبل که من عضو شورای اسلامی شهر مشهد بودم توافقات انجام شد. البته در دوره قبل درباره ادامه بولوار نماز نیز توافقاتی انجام و این مسیر بازگشایی شد.

خدماتی برای شهرداری، رفاهی برای لشکر

نوروزی افزود: درباره توافق روی پادگان و میدان تیر پادگان فعلی کاربری‌های متعددی دیده شده است که شامل کاربری مسکونی، تجاری، آموزشی و فضای سبز است که کاربری انتفاعی آن برای لشکر و کاربری خدماتی هم برای شهرداری است.

وی ادامه داد: در پادگان لشکر یک قسمت هم به عنوان فضای میراثی شامل بخشی از ساختمان‌های قدیمی و قسمت درختان کهن سال پادگان نیز به عنوان کاربری فضای سبز حفظ خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->